شرایط و مزیت های زندگی در طبقات بالایی برج

هوای پاک تر

هوای تمیزتر یکی دیگر از مزایای درک شده از اشغال طبقات بالاتر است. در مطالعه ای که توسط کارشناسان املاک پدا صورت گرفته، سطح آلاینده های مرتبط با ترافیک در هوا در مناطق مسکونی بالاتر از طبقه پنجم در طول فصل غیر گرمایش کمترین میزان را داشت.

شرایط و مزیت های زندگی در طبقات بالایی برج

 در یک مطالعه در تهران ، کیفیت پایین هوا تأثیر منفی بر قیمت مسکن واحدهای زیر طبقه بیستم داشت .در یک مطالعه ایرانی ، ترجیحات ساکنان برای کار در طبقات بالاتر دو ساختمان فوق العاده با کیفیت هوای خوب همبستگی مثبت داشت.

سر و صدای کمتر

با این حال، یکی دیگر از مزایای درک شده زندگی در طبقات بلند، سر و صدای کمتر است. در یک مطالعه تهران ، قرار گرفتن در معرض صدای ترافیک جاده‌ای در نمای خارجی بلندترین ساختمان‌های بلند تا 71 طبقه اندازه‌گیری شد. حتی با وجود اینکه سطح کف پیش‌بینی‌کننده قابل‌توجهی برای آزار و اذیت یا اختلال خواب گزارش‌شده توسط خود نیست، محققان پیشنهاد کردند که ساکنان سطوح بالاتر ممکن است نسبت به ساکنان طبقات پایین‌تر، صدای کمتری را تجربه کنند.

 در مطالعه دیگری در هنگ کنگ ، اغتشاش صدا بر قیمت مسکن واحدهای مسکونی زیر طبقه 20 تأثیر گذاشت اما نه واحدهای بالاتر. در یک مطالعه استثنایی در آن زمان.کودکانی که در طبقات بالاتر یک ساختمان 32 طبقه در تهران زندگی می‌کنند، نسبت به کودکانی که در طبقات پایینی همان ساختمان زندگی می‌کنند که تحت تأثیر نویز ترافیکی بالاتری قرار گرفته‌اند، تمایز شنوایی و عملکرد خواندن بهتری دارند.

نگرانی ها و ترس ها

اضطراب قد

قد در میان 1 تا 2 درصد از پاسخ دهندگانی که در ساختمان های بلند در ایران زندگی می کردند یک نگرانی بود و دلیل اصلی عدم تمایل آنها به زندگی در طبقات بالاتر بود.

در سه آزمایش، استفانوچی و پروفیت (2009) نشان دادند که فواصل عمودی بسیار بیش از حد تخمین زده می‌شوند و زمانی که از بالا به پایین نگاه می‌کنیم بیشتر از زمانی که از زمین به بالا نگاه می‌کنیم، تخمین زده می‌شود. آنها همچنین دریافتند که برآورد بیش از حد فواصل زمانی که از بالا به پایین نگاه می‌کنیم با گزارش‌های مربوط به ترس از ارتفاع در سطح ویژگی‌ها و حالت‌ها مرتبط است.

هنگامی که در ارتفاع هستند، اکثر افراد تا حدی عدم تعادل را تجربه می کنند. هنگامی که فاصله چشم و جسم در حالت ثابت بیش از 20 متر باشد، سیستم بینایی ممکن است اطلاعاتی را ارائه دهد که با سیستم های حسی تنی و دهلیزی تضاد داشته باشد و منجر به عدم تعادل قد شود. هنگامی که فردی خطر سقوط را درک می کند، آن فرد احساس خطر می کند

افزایش علاقه مندی در برج ها و ساختمان های بلند به دلیل وجود شرایط و امکانات مناسب

حرکت ناشی از باد

ساختمان های بلند در بادهای شدید نوسان می کنند یا طنین انداز می شوند، اما ساکنان ساختمان ممکن است معتقد باشند که ساختمان ها باید ثابت بمانند. هنگامی که ارتعاشات محسوس هستند و وقوع آنها مکرر یا طولانی مدت باشد، چنین حرکات ساختمانی می تواند باعث ناراحتی یا حتی ترس در برخی از ساکنان شود. علاوه بر نشانه‌های حرکتی، نشانه‌های بصری و صوتی می‌توانند درک ساکنین از حرکت را تحریک کنند.

به دلیل دشواری دسترسی به ساکنان ساختمان، مطالعات میدانی کمی انجام شده است .محققان از جداول لرزش و شبیه‌سازهای حرکتی هدفمند در آزمایش‌ها برای اندازه‌گیری اثرات فرکانس‌ها، دامنه‌ها و مدت‌های مختلف بر وضعیت‌ها، درک حرکت و عملکرد شناختی استفاده کرده‌اند.

حرکت در ساختمان های بلند معمولاً باعث استفراغ نمی شود، اما افراد از نظر حساسیت و حساسیت به بیماری حرکت متفاوت هستند. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت با فرکانس پایین و حرکت کم شتاب ممکن است باعث خواب آلودگی، انگیزه پایین، مشکل در تمرکز و خلق و خوی پایین در بین سرنشینان تا 12 ساعت پس از توقف حرکت شود – «سندرم سوپیت».

آتش

گیر افتادن در آتش سوزی مهمترین نگرانی ساکنان ایران و پنجمین نگرانی در بین ساکنان سنگاپور بود ( Yeh and Yuen, 2011 ). نگرانی در مورد آتش سوزی به طور قابل توجهی با ترجیحات کارکنان اداری برای طبقات بلند در مطالعه کره ای همبستگی منفی داشت ( چانگ و پارک، 2006 ).

تحقیقات گسترده ای در مورد ایمنی آتش سوزی، تخلیه و نجات در حال انجام است ، اما تحقیق در مورد چگونگی درک ساکنان از موقعیت، تصمیم گیری و رفتار قبل و حین آتش سوزی به همان اندازه مهم است. در سال‌های اخیر بررسی‌های کمی درباره رفتارهای تخلیه انجام شده است.

 بر اساس گزارش های اول شخص در رسانه های مختلف و مصاحبه با بازماندگان، این مطالعات داده هایی را در مورد زمان ها و اقدامات فرار و پیش از جابجایی، سرعت جریان در راه پله ها، و استفاده از آسانسور ارائه . این مطالعات بر روی افراد تخلیه شده به این نتیجه رسیدند که عوامل شخصی :

(مانند دانش و تجربه واکنش اضطراری، درک علائم حسی و خطر، و تحرک)، رفتار گروهی (به عنوان مثال، پیروی از رهبر و تراکم جمعیت)، عوامل سازمانی (مانند آمادگی و آموزش اضطراری عوامل ساختاری (مانند تابلوها و عرض راه پله) و عوامل موقعیتی (مثلاً میزان آگاهی از رویدادها، شرایط محیطی در شروع و حین تخلیه، و فعالیت های قبل از تخلیه) تأثیر قابل توجهی بر شروع و تخلیه کامل داشتند. بار.

حمل و نقل عمودی

دیفرانسیل فشار هوا یک نگرانی برای سیستم های آسانسور پرسرعت در آسمان خراش های فوق بلند (300 متر) و مگاتال (600 متر) (CTBUH) است. علاوه بر صدا و ارتعاش باد، تغییر سریع و شدید فشار هوا در هنگام بالا و پایین رفتن سریع آسانسور می‌تواند منجر به ناراحتی فیزیولوژیکی در برخی افراد شود – اثر «گوش‌کن».

روند رو به رشد ساخت آپارتمان ها ی مرتفع به اصطلاح برج در کلان شهر ها

خرابی آسانسور در هنگ کنگ (13٪) و سنگاپور (20٪) در رتبه دوم بالاترین نگرانی در میان ساکنان بلندمرتبه قرار گرفت. ساکنان نگران محبوس شدن در آسانسور در هنگام قطع برق بودند ( Yuen, 2011 ). برخلاف زمانی که روی زمین هستند، ساکنان ساختمان های بلند برای حمل و نقل عمودی به آسانسور وابسته هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *