تاثیر منفی هزینه های حق بیمه در توسعه املاک و مستغلات

حق بیمه های توسعه کمتر می تواند بازار املاک و مستغلات را تقویت کند

در فضای بازار فعلی ایران که نقدینگی به خطر افتاده است، آنها می توانند فلج کننده باشند. به طور متوسط،  1/3 از کل هزینه پروژه که یک توسعه دهنده املاک در بمبئی متحمل می شود به حق بیمه های مختلف اختصاص می یابد. در یک مورد قابل توجه، برای یک قطعه زمین به ارزش INR 5 کرور در Bandra، توسعه دهنده مجبور به پرداخت حق بیمه به مقدار حدود. INR 6 کرور به BMC.

تاثیر منفی هزینه های حق بیمه در توسعه املاک و مستغلات

بر اساس توصیه های کارشناسان مسکن پدا ، دولت ایران اکنون در حال بررسی کاهش حق بیمه پروژه های املاک و مستغلات تحت مقررات کنترل توسعه و ارتقاء (DCPR) است. کاهش پیشنهادی  حداقل برای یک سال تا 50 درصد خواهد بود . به طور همزمان پیشنهاد شده است که حق بیمه کاهش یافته در زمان اعطای گواهی سکونت بدون اخذ سود پرداخت شود.

طبق این کمیته، تا امروز  22 حق بیمه  در بمبئی تحت رؤسای مختلف جمع آوری شده است – از جمله FSI، راه پله ها، چاه آسانسور، لابی ها، و غیره. این به طور قابل توجهی بالاتر از سایر شهرهای برتر کشور است. به عنوان مثال، در بنگالورو، توسعه دهندگان باید 10 حق بیمه و هزینه های مختلف بپردازند، و در دهلی پنج و در حیدرآباد فقط سه مورد

وضعیت سرمایه گذاری در املاک و ورود به بازار مسکن

حق بیمه های سنگین در تهران در نهایت منجر به افزایش نیاز سرمایه در گردش برای توسعه دهندگان می شود – در بازاری که وام دهندگان از قبل نسبت به وام دادن به بازیگران املاک و مستغلات محتاط هستند. در میان بحران نقدینگی جاری، این حق بیمه‌ها فشار مالی بیشتری را بر توسعه‌دهندگانی وارد می‌کند که از کمبود نقدینگی رنج می‌برند و ادامه توسعه را برای بسیاری غیرقابل دوام می‌سازد.

 ضرر خریداران خانه در تهران این است که هزینه های بالای حق بیمه منجر به افزایش هزینه یک پروژه مسکونی می شود که در نهایت به آنها منتقل می شود. منطقی کردن این حق بیمه ها قطعاً به صنعت املاک و مستغلات ایران رونق می بخشد. کاهش هزینه های توسعه برای توسعه دهندگان و در نتیجه کاهش هزینه خرید برای خریداران خانه می تواند منجر به افزایش تقاضا شود.

خرید و فروش واحد های آپارتمانی جهت کسب سود

این حق بیمه، عوارض و حق بیمه به شرکت شهرداری شهر پرداخت می شود. در حالی که کاهش حق بیمه به این معنی است که دولت ایالتی درآمد کمتری به دست می آورد، این امر تا حدی با افزایش تعداد پروژه ها در شهر جبران می شود. دولت ایالتی همچنین از افزایش فروش مسکن درآمد بیشتری از حق تمبر و ثبت نام ایجاد خواهد کرد.

مزایا برای خریداران خانه و توسعه دهندگان

قیمت املاک در پایتخت مالی بسیار بالاتر از سایر شهرهای بزرگ هند است. طبق تحقیقات ANAROCK،  میانگین قیمت ملک در بمبئی 17845 INR در هر فوت مربع است . در  بنگالورو فقط  4955 INR در هر فوت مربع است و در  پونا تقریباً. INR 5,487 در هر فوت مربع . در نتیجه، بزرگترین پایگاه بالقوه خریداران خانه در بمبئی توانایی خرید خانه در اینجا را ندارد.

در حالی که عوامل متعددی در افزایش قیمت مسکن در بمبئی نقش دارند، حق بیمه های سنگینی که توسعه دهندگان باید به دولت ایالتی بپردازند قطعاً یکی از دلایل اصلی است. اگر این حق بیمه ها کاهش یابد، دولت باید مطمئن شود که سود حاصل از هزینه به خریداران خانه منتقل می شود.

توسعه دهندگان بازار مسکن

با این حال، توسعه دهندگان ممکن است به تشویق زیادی برای انجام این کار نیاز نداشته باشند، زیرا خود مشتاق هستند تا فروش خود را از طریق قیمت مناسب افزایش دهند. همچنین، کاهش حق بیمه می تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا از تاخیر پروژه به دلیل مسائل مالی جلوگیری کنند.

افزایش سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات

کاهش قابل توجه در این حق بیمه ها به ظرفیت اجرایی توسعه دهندگان کمک می کند و این منجر به توسعه و تکمیل پروژه های بیشتری می شود. توسعه مجدد، که یک عامل حیاتی در شهر است، اما حق بیمه های متعددی را جذب می کند، همچنین از نظر مالی برای توسعه دهندگان مقرون به صرفه تر می شود. عرضه اضافه شده در اطراف به مهار قیمت ملک کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *