دلال املاک و مستغلات کیست و چه کاری انجام می دهد؟

کارگزار املاک

هنگامی که متخصصان مستغلات در ایران به یک “کارگزار املاک” اشاره می کنند، معمولاً در مورد یک شرکت کارگزاری صحبت می کنند. به عنوان یک مرجع سریع، آنها می گویند “کارگزار” (یا نمایندگان از “کارگزار من” استفاده می کنند) برای سهولت.اما یک دلال املاک در ایران همیشه یک شرکت کارگزاری نیست، و برای غیر متخصصان املاک، ممکن است سریع گیج کننده باشد.

هدف این مقاله که توسط کارشناسان املاک پدا تهیه شده است ابهام زدایی از اصطلاحات صنعت در عین روشن ساختن تمایز بین یک عامل املاک و یک دلال املاک است. در حالی که کارگزار در مقابل نماینده در معاملات معمولی املاک و مستغلات در ایران برای خریداران و فروشندگان معمولی زیاد مطرح نمی شود، هنوز مهم است که در صورت بروز هرگونه سوال یا پیچیدگی در معامله شما بدانید.

دلال املاک و مستغلات کیست و چه کاری انجام می دهد؟

دلال املاک چیست؟

دلال املاک در تهران علاوه بر اینکه یک مشاور املاک دارای مجوز است، به تنهایی یک متخصص املاک دارای مجوز است. یک دلال املاک دارای تخصص است که می تواند به افراد در معاملات املاک کمک کند و مانند یک کارگزار، یک کارگزار نیز می تواند در فروش یا خرید ملک کمک کند. تفاوت بزرگ بین یک دلال و یک نماینده این است که وظیفه دلال – چه برای یک دلالی کار می کند و چه صرفاً برای خودشان – اطمینان از قانونی بودن معاملات املاک و مستغلات، صحیح و کامل بودن تمام اسناد و مدارک، و تمام پول ها، مانند به عنوان وجوه در حساب های امانی، به درستی ثبت و گزارش می شود.

مشاوران املاک و مستغلات

همه مشاوران املاک در تهران باید برای یک دلال کار کنند. بنابراین، یک کارگزار (یا شرکت کارگزاری) را به عنوان چتری در نظر بگیرید که بنگاه های املاک فردی را پوشش می دهد، مانند کاری که برای فروش خانه یا کمک به خرید ملک از آن استفاده می کنید. درحالی که یک نماینده املاک و مستغلات مشتریان، لیست ها و فروش ها را مدیریت می کند، یک کارگزار تضمین می کند که همه معاملات از نظر قانونی مطابقت دارند.

وقتی نماینده شما یک قرارداد فهرست (یا قرارداد نمایندگی اگر طرف خریدار هستید) را در مقابل شما قرار می دهد، شما قراردادی را مستقیماً با نماینده خود امضا نمی کنید. در عوض، شما در حال امضای قرارداد با کارگزار نماینده هستید. اگرچه این جای نگرانی نیست، اگر نماینده شما قبل از انقضای قرارداد شما کارگزاری را ترک کند، ممکن است از نظر قانونی موظف باشید تا زمانی که قرارداد منقضی شود با نماینده دیگری از شرکت کارگزاری کار کنید.

این مقاله به سادگی تفاوت مشروع بین نمایندگان و کارگزاران را خلاصه می کند. «کارگزاران املاک در واقع فقط مشاورین املاکی هستند که توانایی مدیریت کسب و کار خود را دارند. این بدان معناست که دلالان املاک یا می توانند به طور مستقل کار کنند یا آژانس های املاک دیگری را برای کار برای آنها استخدام کنند.

دلال املاک چه می کند؟

کارگزاران در تهران همچنین می توانند برای شرکت های دیگری که در زمینه املاک و مستغلات فعالیت می کنند کار کنند. به عنوان مثال: به تمام شرکت های بزرگی که می شناسید فکر کنید. هر کسب و کار یک کارگزار دارد که فقط در آن شرکت کار می کند و همه نمایندگان به طور روزانه به آن شخص گزارش می دهند.

راه های مختلف فروش و پیش فروش واحد های آپارتمانی

املاک و مستغلات را به عنوان یک نردبان تصور کنید و هر چه بالاتر بروید، مجوزهای بیشتری نیاز دارید: خریداران و فروشندگان خانه در پایین، نمایندگان در وسط و دلالان در بالا. کارگزاران می توانند هر کاری را که یک نماینده می تواند انجام دهد انجام دهند: فروش خانه، نوشتن قرارداد، نمایندگی خریدار یا فروشنده. اما چند تفاوت اصلی نیز بین یک دلال املاک و یک نماینده وجود دارد، عمدتاً در آنچه که آنها می توانند و نمی توانند انجام دهند.

  • یک کارگزار می تواند پول را به داخل و خارج از یک حساب امانی منتقل کند.
  • یک دلال می تواند تعارض در یک اختلاف حقوقی را میانجیگری کند.
  • یک کارگزار می تواند نمایندگانی را برای کار زیر نظر آنها استخدام کند.

مجوز نمایندگی املاک

یک کارگزار مجبور نیست برای یک شرکت کار کند، آنها می توانند کارگزاری خود را داشته باشند، در این صورت آنها را صاحب کارگزار می نامند. در هر صورت، کارگزاران علاوه بر داشتن مجوز نمایندگی املاک/فروشنده، باید مجوز کارگزاری در ایالتی که در آن کار می کنند نیز داشته باشند.

در حالی که الزامات مجوز کارگزاری در ایالت متفاوت است، معمولاً برای تبدیل شدن به یک کارگزار، یک فرد باید ابتدا یک نماینده دارای مجوز برای مدت زمان مشخصی باشد، 21 سال سن داشته باشد و همچنین در ایالتی که برای مجوز کارگزاری درخواست می کند، اقامت داشته باشد. همچنین یک مؤلفه آموزشی وجود دارد که بیان می‌کند که یک کارگزار باید حداقل ساعات آموزش کارگزاری را بگذراند، در آزمون صدور مجوز دولتی بگذرد و سابقه‌ای عاری از محکومیت کیفری داشته باشد، اما باز هم، این الزامات در ایالت متفاوت است.

انواع دلالان املاک

هنگامی که به یک کارگزار واقعی به عنوان یک شخص و نه یک شرکت کارگزاری اشاره می شود، سه نوع وجود دارد: همکار، مدیر و اصلی / تعیین شده.

کارگزار اصلی / تعیین شده

یک کارگزاری املاک و مستغلات یک کارگزار اصلی را استخدام می کند که مسئول کلیه عملیات و معاملاتی است که از طریق شرکت کارگزاری انجام می شود. در نهایت، کارگزار اصلی اطمینان حاصل می کند که همه نمایندگان در توافق با قوانین املاک و مستغلات ایالت کار می کنند و همه معاملات از نظر مالی و قانونی مطابقت دارند و تقلب در آن صفر است. به دلیل پیامدهای قانونی موجود در معاملات املاک، هر شرکت کارگزاری باید همیشه یک کارگزار اصلی برای دفتر خود داشته باشد.

وضعیت اقتصادی و رکود بازار مسکن در کشور

کارگزار مدیریت

یک کارگزار مدیریت دارای مجوز است و عملیات روزانه کارگزاری را انجام می دهد. به کارگزار مدیریتی فکر کنید که بیشتر وظایف منابع انسانی را اداره می کند تا کار متمرکز بر معاملات یک کارگزار اصلی. به عنوان مثال، یک کارگزار مدیریت ممکن است تمام مسائل مربوط به صدور مجوز نمایندگان در کارگزاری را مدیریت کند، از جمله پذیرش، آموزش و راهنمایی نمایندگان جدید و تسهیل فرصت‌های آموزش مداوم برای نمایندگان. گاهی اوقات (اما نه در هر مورد) برخی از کارگزاران اصلی/منصوب نیز کارگزاران را مدیریت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *